About this blog

ASSALAMUALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA: Ruang Untuk Mencambah Minda, Melakar Idea Dan Berkongsi Info Secara Maya Dalam Aneka Wacana Dan Fikrah Seadanya Agar Ceria Dan Bermaklumat. SELAMAT SEJAHTERA DAN MAJU JAYA!!
Free Graphics

June 28, 2011

CARA-CARA MENGATASI MASALAH



Setiap manusia pasti akan menghadapi liku-liku putaran hidup bagaikan roller-coaster. Adakalanya kita berada megah di atas dan adakalanya kita berduka di bawah. Kedua-duanya sebenarnya merupakan ujian bagi kita sebagai hamba Allah di muka bumi

apabila ujian diturunkan oleh Allah swt keatas kita maka pertama sekali yang harus kita lakukan adalah

1) muhasabah diri kita. kenal pasti mengapa ujian ini diturunkan keatas diri kita. sesungguhnya ujian ini untuk menaikkan darjat kita selaku hambanya. Allah swt menunujukan kasih sayangnya dengan memberikan ujian terhadap kita ini agar dapat dikenal-pasti siapakah di antara kita yang paling berkualiti amalnya menerusi cara kita menghadapi ujian-ujian tersebut. Firman Allah S.W.T.:




Dia lah yang telah mentakdirkan adanya mati dan hidup (kamu) – untuk menguji dan menzahirkan keadaan kamu: siapakah di antara kamu yang lebih baik amalnya; dan Dia Maha Kuasa (membalas amal kamu), lagi Maha Pengampun, (bagi orang-orang yang bertaubat) – al-Mulk (67) : 2

2) bersyukur dengan ujian tersebut. ikhlas kan hati dan redha dengan ujian tersebut walaupun ianya pahit. kerana sesungguhnya Allah masih lagi sayangkan kita.. ^_^

3) berdoa supaya dipermudahkan dalam menghadapi ujian tersebut ataupun sekiranya berat ujian tersebut maka buatlah solat tahjud.

4) fikirkan bagaimana cara kita mengatasi masalah tersebut, samada ada memerlukan berkumpulan ( menglibatkan ramai) atau pun individu (berseorang) hadapi dengan sbar dah tabah.

5) setelah berusaha dengan bersungguh2. maka jalan yang terakhir adalah tawakal.


Ujian daripada Allah S.W.T ini meliputi seluruh hamba-Nya yang taat mahupun yang derhaka. Malah ujian bagi hamba-hamba-Nya taat adalah lebih hebat berbanding dengan mereka yang engkar. Rasulullah s.a.w pernah di tanya:

Ya Rasulullah, siapakah yang paling keras mendapatkan ujian? Baginda menjawab: Para Nabi dan pengikut-pengikutnya. Seseorang itu akan diuji sesuai dengan kadar agama, jika kadar beragamanya kuat maka ujiannya semakin keras. Jika kadar beragamanya lemah maka dia diuji sesuai dengan kadar agamanya. Seorang hamba akan sentiasa diuji sampai dia akan dibiarkan berjalan di muka bumi tanpa membawa dosa kesalahan. – Hadis riwayat Imam al-Tirmidzi (no: 2322)

Justeru itu segala ujian daripada Allah S.W.T ini haruslah kita tempuhi dengan penuh kesabaran agar ianya dapat mendekatkan kita kepada-Nya dan menerima segala limpah rahmat-Nya. Firman Allah S.W.T.:

Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan, dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar: (Iaitu) orang-orang yang apabila mereka ditimpa oleh sesuatu kesusahan, mereka berkata: (Innalillahi wa inna ilahirajiun) “Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali.” Mereka itu ialah orang-orang yang dilimpahi dengan berbagai-bagai kebaikan daripada Tuhan mereka serta rahmat-Nya; dan mereka itulah orang-orang yang dapat petunjuk hidayah-Nya. – al-Baqarah (2) : 157

No comments:

Post a Comment


Search This Blog